QUÈ VAM FER?
Es van organitzar tres tallers musicals. Els infants de cicle inicial es varen barrejar en 6 grups diferents i van passar, durant tot el matí, pels diferents tallers. Van poder gaudir d'un dia diferent per tal de celebrar el dia de la patrona de la música, Santa Cecília!
taller 1: MERCAT PERSA – KETÈLBEY
BIOGRAFIA DEL COMPOSITOR
Albert William Ketèlbey (9 d’agost de 1875 - 26 de novembre de 1959),
va ser un compositor anglès, director i pianista. Va néixer a Birmingham
(Anglaterra).
Als onze anys va escriure una sonata per a piano. Va estudiar música en
diverses escoles i conservatoris de Londres, on va aprendre a interpretar
diveros instruments orquestrals.
Sent director d’un teatre de Londres
(Vaudeville Theatre), Ketelbey va continuar escrivint música vocal i
instrumental. Algunes de les peces que va composar van ser usades en
pel·lícules o com a música ambient en sales de ball.
EN UN MERCAT PERSA
Aquesta obra (que dura uns 7 minuts) va ser escrita el 1920,
gairebé fa cent anys. És una música descriptiva, que a través d’uns personatges
i unes melodies pensades per a cadascun d’ells/es, narra una curta història
quotidiana d’un mercat persa.
Descripció per trossos melòdics:
*
Primerament, descriu l’arribada dels mercaders, que van a sobre els seus camells de manera
majestuosament, a un poblet persa on s’hi fa mercat cada dissabte. A mesura que
van entrant a la plaça principal del poble, cadascú col·loca les seves parades
(unes de sedes fines, altres de menjar, altres de joies, d’elements de
cuina...).
*
Mentre els mercaders acaben de posar-ho tot a
lloc, fan entrada els captaires. Van
per cadascuna de les parades a demanar almoina.
*
Però just en aquest moment la música canvia
radicalment perquè fa entrada la preciosa princesa
del regne. Va acompanyada de les seves
dames d’honor i d’uns forts soldats que la porten alçada perquè no es cansi
durant el trajecte del reialme a la plaça del poble. És l’únic dia que la
princesa pot sortir de casa (feia mesos que no li ho permetien) i per això està
emocionada i té ganes d’aprofitar per veure totes les parades i, potser,
comprar algunes sedes per fer-se nous vestits. Les dames d’honor l’aconsellen
mentre els soldats descansen en un racó.
*
El moment més divertit és l’aparició dels malabaristes i saltimbanquis, els
quals amb les seves arts munten el major espectacle que mai s’ha vist en aquell
mercat persa.
*
Seguidament, apareix l’encantador de serps, qui amb una flauta domina una serp verinosa,
mirant-la directament als ulls, i la fa ballar al ritme de la seva música.
*
Però la música canvia radicalment quan fa
entrada el Califa, el capità de tots
els soldats, la persona en la qual el rei confia més perquè vetlli pel poble
però sobretot per la seva filla. Aquest camina ben decidit a mode de marxa i fa
un tomb per tota la plaça, controlant cada parada i mirant de reüll a la bonica
princesa del qual està ben enamorat.
*
Els
captaires tornen a posar-se al mig del mercat quan veuen que el Califa hi
ha aparegut. És un home de bé i potser pot donar-los l’almoina que busquen,
però aquest està ben enfeinat...
*
A la
princesa se li comença a fer tard i és hora de tornar a palau. Ha estat un
dia llarg i cansat però se’n va contenta i amb alguna compra feta.
*
Els
mercaders també recullen ràpidament perquè comença a fer-se fosc. Els
camells estan fora la plaça i els esperen per començar la marxa cap a casa o
cap a altres pobles del voltant on també s’hi fa mercat.
*
Tothom està marxant i la plaça ha quedat buida.
És en aquest moment quan la princesa
mira enrere pensant en tot el que ha pogut viure aquell dia. Un petit
record d’un bonic dia. Al final de tot hi ha un so dels instruments que simula
la porta del mercat tancant-se de cop i així finalitzant aquesta obra
descriptiva.
COM HO VAM TREBALLAR?
La principal idea d’aquest taller era reconèixer cada tros
melòdic i relacionar-lo amb el seu personatge, així com representar la música
descriptiva, treballant la imaginació i la creativitat dels infants.
taller 2: CERCLE
DE PERCUSSIÓ
Una bona manera de conèixer els instruments de percussió que
hi ha a l’escola és descobrint-los i tocant-los. Un cercle de percussió, a més
a més, permet el treball cooperatiu i el fet de fer música junts enriqueix
qualsevol grup i dóna energia positiva a qui participa.
COM HO TREBALLAREM?
Les mestres encarregades del taller van presentar cadascun dels instruments. De quina família d’instruments són? Com se’n diuen?
Seguidament, cal explicar que els instruments que tenen al
davant són de la família de la percussió, perquè es percudeixen. Aquests poden
ser de percussió determinada (els que fan notes musicals) o indeterminada (els
que no fan un so estipulat). Caldrà ensenyar-los com es toquen i que puguin
identificar-los amb els seus noms. Hi havia unes fitxes amb les imatges i els noms de cada instrument per poder-los classificar segons si eren de percussió indeterminada o determinada.
Finalment, i havent-hi uns infants portant la pulsació, els altres van poder tocar seguint unes fitxes rítmiques senzilles amb negres, corxeres i silencis. Anaven canviant els torns per tal de canviar instruments i ritme. Ah! un feia de director/a!!!
taller 3: ART-TERÀPIA
La música forma part de l’expressió artística, per tant, no
deixa de ser ART. A través de la música es poden sentir moltes emocions
diverses, et pot canviar l’estat d’ànim... Per això, combinar música i dibuix
es pot convertir en una bona teràpia.
COM HO TREBALLAREM?
*
Taules amb paper d’embalar. Cada infant s’asseu
a una cadira i té una cera d’un color (la qual no canvia en tota l’estona).
*
S’explica que es posaran diverses músiques i que
hauran de pintar diferents estils de gargots, depenent del que la música els
faci sentir/notar/percebre... Es pot fer incís en algunes de les emocions que
es poden sentir quan escoltes una peça/una cançó.
Se’ls pot proposar de tancar els ulls o tapar-los amb un mocador, qui ho
vulgui, per tal de concentrar-se més. És molt diferent mirant que sense mirar.
*
Sona la primera peça. Ha de quedar molt clar que
només començarà a sonar música si hi ha silenci i, a més a més, que ningú pot
pintar si no hi ha música. Quan la música para, els infants paren de dibuixar.
En aquest moment, s’aixequen i es canvien de lloc (poden anar, per exemple, cap
a la seva dreta).
*
Tots passaran per tot arreu i aniran
complementant els dibuixos dels companys. És important que les músiques siguin
variades d’estils, gèneres i èpoques.
*
Al final de tot, es miren els “quadres” de
taules que han quedat i es comenta quin tros els agrada més i que provin de
dir-ne el per què. La idea és que tots han fet un dibuix col·lectiu i, per
tant, hi ha la col·laboració de totes i tots en aquells gargots de colors, en
les seves obres d’art que la música els ha fet dibuixar.
*
Una altra cosa que es pot comentar és què els ha
semblat cada peça, si en coneixien alguna, si n’hi ha que els hagi agradat
més... En resum, fer una petita reflexió de com s’han sentit en el taller.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada