dimarts, 3 de gener de 2017

A CICLE INICIAL, VAM FER MÚSICA PER SANTA CECÍLIA!

QUÈ VAM FER?

Es van organitzar tres tallers musicals. Els infants de cicle inicial es varen barrejar en 6 grups diferents i van passar, durant tot el matí, pels diferents tallers. Van poder gaudir d'un dia diferent per tal de celebrar el dia de la patrona de la música, Santa Cecília! 

taller 1: MERCAT PERSA – KETÈLBEY

BIOGRAFIA DEL COMPOSITOR


Albert William Ketèlbey (9 d’agost de 1875 - 26 de novembre de 1959), va ser un compositor anglès, director i pianista. Va néixer a Birmingham (Anglaterra). Als onze anys va escriure una sonata per a piano. Va estudiar música en diverses escoles i conservatoris de Londres, on va aprendre a interpretar diveros instruments orquestrals.
Sent director d’un teatre de Londres (Vaudeville Theatre), Ketelbey va continuar escrivint música vocal i instrumental. Algunes de les peces que va composar van ser usades en pel·lícules o com a música ambient en sales de ball.



EN UN MERCAT PERSA

Aquesta obra (que dura uns 7 minuts) va ser escrita el 1920, gairebé fa cent anys. És una música descriptiva, que a través d’uns personatges i unes melodies pensades per a cadascun d’ells/es, narra una curta història quotidiana d’un mercat persa.
Descripció per trossos melòdics:
*       Primerament, descriu l’arribada dels mercaders, que van a sobre els seus camells de manera majestuosament, a un poblet persa on s’hi fa mercat cada dissabte. A mesura que van entrant a la plaça principal del poble, cadascú col·loca les seves parades (unes de sedes fines, altres de menjar, altres de joies, d’elements de cuina...).
*       Mentre els mercaders acaben de posar-ho tot a lloc, fan entrada els captaires. Van per cadascuna de les parades a demanar almoina.
*       Però just en aquest moment la música canvia radicalment perquè fa entrada la preciosa princesa del regne. Va acompanyada de les seves dames d’honor i d’uns forts soldats que la porten alçada perquè no es cansi durant el trajecte del reialme a la plaça del poble. És l’únic dia que la princesa pot sortir de casa (feia mesos que no li ho permetien) i per això està emocionada i té ganes d’aprofitar per veure totes les parades i, potser, comprar algunes sedes per fer-se nous vestits. Les dames d’honor l’aconsellen mentre els soldats descansen en un racó.
*       El moment més divertit és l’aparició dels malabaristes i saltimbanquis, els quals amb les seves arts munten el major espectacle que mai s’ha vist en aquell mercat persa.
*       Seguidament, apareix l’encantador de serps, qui amb una flauta domina una serp verinosa, mirant-la directament als ulls, i la fa ballar al ritme de la seva música.
*       Però la música canvia radicalment quan fa entrada el Califa, el capità de tots els soldats, la persona en la qual el rei confia més perquè vetlli pel poble però sobretot per la seva filla. Aquest camina ben decidit a mode de marxa i fa un tomb per tota la plaça, controlant cada parada i mirant de reüll a la bonica princesa del qual està ben enamorat.
*       Els captaires tornen a posar-se al mig del mercat quan veuen que el Califa hi ha aparegut. És un home de bé i potser pot donar-los l’almoina que busquen, però aquest està ben enfeinat...
*       A la princesa se li comença a fer tard i és hora de tornar a palau. Ha estat un dia llarg i cansat però se’n va contenta i amb alguna compra feta.
*       Els mercaders també recullen ràpidament perquè comença a fer-se fosc. Els camells estan fora la plaça i els esperen per començar la marxa cap a casa o cap a altres pobles del voltant on també s’hi fa mercat.
*       Tothom està marxant i la plaça ha quedat buida. És en aquest moment quan la princesa mira enrere pensant en tot el que ha pogut viure aquell dia. Un petit record d’un bonic dia. Al final de tot hi ha un so dels instruments que simula la porta del mercat tancant-se de cop i així finalitzant aquesta obra descriptiva.

COM HO VAM TREBALLAR?


La principal idea d’aquest taller era reconèixer cada tros melòdic i relacionar-lo amb el seu personatge, així com representar la música descriptiva, treballant la imaginació i la creativitat dels infants.


taller 2: CERCLE DE PERCUSSIÓ

Una bona manera de conèixer els instruments de percussió que hi ha a l’escola és descobrint-los i tocant-los. Un cercle de percussió, a més a més, permet el treball cooperatiu i el fet de fer música junts enriqueix qualsevol grup i dóna energia positiva a qui participa.

COM HO TREBALLAREM?

Les mestres encarregades del taller van presentar cadascun dels instruments. De quina família d’instruments són? Com se’n diuen? 
Seguidament, cal explicar que els instruments que tenen al davant són de la família de la percussió, perquè es percudeixen. Aquests poden ser de percussió determinada (els que fan notes musicals) o indeterminada (els que no fan un so estipulat). Caldrà ensenyar-los com es toquen i que puguin identificar-los amb els seus noms. Hi havia unes fitxes amb les imatges i els noms de cada instrument per poder-los classificar segons si eren de percussió indeterminada o determinada. 
Finalment, i havent-hi uns infants portant la pulsació, els altres van poder tocar seguint unes fitxes rítmiques senzilles amb negres, corxeres i silencis. Anaven canviant els torns per tal de canviar instruments i ritme. Ah! un feia de director/a!!!

taller 3: ART-TERÀPIA

La música forma part de l’expressió artística, per tant, no deixa de ser ART. A través de la música es poden sentir moltes emocions diverses, et pot canviar l’estat d’ànim... Per això, combinar música i dibuix es pot convertir en una bona teràpia.

COM HO TREBALLAREM?

*       Taules amb paper d’embalar. Cada infant s’asseu a una cadira i té una cera d’un color (la qual no canvia en tota l’estona).
*       S’explica que es posaran diverses músiques i que hauran de pintar diferents estils de gargots, depenent del que la música els faci sentir/notar/percebre... Es pot fer incís en algunes de les emocions que es poden sentir quan escoltes una peça/una cançó.
Se’ls pot proposar de tancar els ulls o tapar-los amb un mocador, qui ho vulgui, per tal de concentrar-se més. És molt diferent mirant que sense mirar.
*       Sona la primera peça. Ha de quedar molt clar que només començarà a sonar música si hi ha silenci i, a més a més, que ningú pot pintar si no hi ha música. Quan la música para, els infants paren de dibuixar. En aquest moment, s’aixequen i es canvien de lloc (poden anar, per exemple, cap a la seva dreta).
*       Tots passaran per tot arreu i aniran complementant els dibuixos dels companys. És important que les músiques siguin variades d’estils, gèneres i èpoques.
*       Al final de tot, es miren els “quadres” de taules que han quedat i es comenta quin tros els agrada més i que provin de dir-ne el per què. La idea és que tots han fet un dibuix col·lectiu i, per tant, hi ha la col·laboració de totes i tots en aquells gargots de colors, en les seves obres d’art que la música els ha fet dibuixar.
*       Una altra cosa que es pot comentar és què els ha semblat cada peça, si en coneixien alguna, si n’hi ha que els hagi agradat més... En resum, fer una petita reflexió de com s’han sentit en el taller. 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada