dilluns, 7 de novembre del 2016

DELALANDE - EL FORT I EL FLUIX

MICHEL-RICHARD DELALANDE (Paris 1657-Versalles 1726)
Va ser un compositor, violinista i organista francès. Va treballar pel rei Lluís XIV, qui li va donar el càrrec de director de la seva orquestra. Sobretot va composar música religiosa (sacra), ja que era el rei qui li ho encarregava i manava, però també va poder composar peces de música profana (laica) com a divertiments, ballets i també les seves simfonies pels sopars i festes del rei.


Aquesta peça ens va servir per a poder treballar la qualitat del so INTENSITAT = FORT I FLUIX. 













Per tal de poder-nos ubicar en l'època, primer vam explicar els motius pels quals Delalande va composar la peça:
Lluís XIV, a qui anomenaven el rei del sol, volia fer una festa per proclamar que la seva filla es casaria. Volia demostrar que era el millor rei de tots davant dels seus súbdits i de reis, reines, prínceps i princeses d’altres contrades a través de les seves millors menges i música. 
Per això va encarregar al seu cuiner que preparés quelcom molt especial. Al seu músic, Delalande, va manar-li que creés una música preciosa i majestuosa que ressonés per tot el palau. 
Delalande va pensar en com estarien asseguts els convidats, és a dir, en una taula molt molt llarga on el rei seuria de cap de taula amb la seva família més propera. Per tal de complaure’l i que, tant ell com la resta, tinguessin ben a prop els millors músics de la contrada, va decidir posar dos grups de músics. Els del costat dels convidats seria més nombrós que els del costat del rei i la idea seria que fessin un diàleg entre ells.
Com que uns eren un grup més nombrós que l'altre, va crear aquest diàleg de repetició a mode d'ECO. Això també feia que un grup de músics sonés més fort i l'altre més fluix.
Lluís XIV (rei del sol)
Palau de Versalles















Com ho vam treballar?
  •  Primera escolta = imaginar on són i intentar esbrinar instruments.
  • Explicar la història anterior i comentar els instruments de l’orquestra barroca.
  • Segona i tercera escolta = dividim els infants en: la família reial, els convidats, dos grups de músics (uns toquen fort i els altres fluix) i Delalande fent de director.  Els que fan de músics imaginen un instrument de la orquestra i l’imiten. Després que la mestra faci un exemple com a directora toca el torn dels infants. Tots acaben fent de músics i d’observadors (convidats/família reial).



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada